فهرست مطالب

مجله منظر
پیاپی 53 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/10/04
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید امیر منصوری صفحه 0

    زندگی در دشت‌های مرکزی ایران که در هزاره اخیر اغلب از کویرهای خشک با گرمای تابستانی زیاد تشکیل شده، فاقد توجیهات متعارف برای سکونت است. ندرت آب و اقلیم سخت برای مردمی که معیشت آنها وابسته به زمین است، جاذبه‌ای برای ساخت شهر و روستا ندارد. اما شهرهای بزرگی همچون یزد، کاشان، سمنان، دامغان، بیرجند، زابل، بم و کرمان در اطراف کویرهای مرکزی ایران برپا شده‌اند که صدها شهر کوچکتر و بسیار روستاهای وابسته را در اطراف خود دارند. پاره‌ای از این آبادی‌ها که به‌دلایل امنیتی و تجاری بر سر راه‌های تاریخی پدید آمده بودند، نیز در گذر زمان و هزاره اخیر که اقلیم این منطقه به خشکی گرایید، جمعیت بیشتری گرفتند. درحالی که زندگی گذشتگان که بسیار وابسته‌تر از امروز به وضع طبیعت بود، مانعی برای کوچ و سکونت در مناطق برخوردار نداشت. مردمان این نواحی برای سازگاری با تغییر اقلیم و تداوم حیات خود به بهره‌گیری از فنونی پرداختند که تدریجا عنصر اصلی منظر زندگی آنان شد؛ قنات شاید، مهمترین آنها باشد. تاریخ قنات را به اساطیر ایرانی نسبت می‌دهند. قنات، فن انتقال آب زیرسطحی به سطح زمین بدون بهره‌گیری از انرژی است. کوره‌ای شیبدار میان مظهر قنات تا مخزن آب در زیرزمین حفر می‌شود و آب در شیب ملایم کوره به سمت بیرون جریان می‌یابد. شیب کمتر کوره نسبت به سطح زمین، در محل تقاطع آنها، مظهر قنات را پدید می‌آورد. فقدان آب‌های جاری در اقلیم خشک، قنات را در اهمیت فوق‌العاده‌ای در جامعه قرار می‌دهد. همه حیات روستا و شهر به آن وابسته می‌شود. لذا مشاغل مرتبط با قنات، همچون مقنی و میراب از ارج و مقام بالای اجتماعی برخوردار می‌شوند. حفاظت آب و مسیر قنات، در زمره قواعد اخلاقی قرار می‌گیرد که آلوده‌کردن یا آسیب آن گناه است. خدمات بهره‌وری قنات همچون ایجاد روشنایی در مظهر و حوضچه‌های فرعی برای استفاده شست‌وشو سنت‌ خیرین می‌شود. اسامی مرتبط با قنات همچون مقنی‌زاده و قنواتی به مثابه نمود شان اجتماعی بر حرفه‌مندان وابسته گذارده می‌شود. فرهنگ احداث قنات، نماد عمل صالح و باقیات صالحات از سوی ثروتمندان و حاکمان رایج می‌شود. این همه سنت‌ها و فرهنگ‌هایی که در ارتباط با قنات پدید می‌آید، حاکی از وجود «بسته مفهومی» مرتبط با قنات در ذهن ایرانیان کویرنشین است. «مفهوم» قنات، همچون مخزن آن، سرشار از معناهایی است که در طول قرون در ارتباط با کارکرد و نقش حیاتی آن در زندگی اهالی مرکزی سرزمین ایران به وجود آمده؛ هریک از معناها در محیط بیرونی ذیل صورتی انعکاس‌یافته که امروزه «نمود» آن خوانده می‌شود. رشته‌چاه‌هایی که به کوره قنات می‌رسند تا خاک کوره را در زمان حفاری تخلیه کنند و هوا را به مقنی کوره برسانند، مهم‌ترین نمود «مفهوم» پیچیده قنات است. حلقه‌هایی ساخته‌شده از خاک کوره که گرداگرد دهانه چاه ریخته شده تا هم از ورود آب‌های سطحی به قنات و تخریب آن جلوگیری کند و هم نشانه خطر باشد برای جلوگیری از سقوط به درون چاه. تصویر رشته‌چاه‌های قنات عنصر جدانشدنی از مفهوم حیات در فلات مرکزی ایران است. صورت بدیعی در کویر که همچون «رد حیات» از تکاپوی انسان‌ها در طول قرن‌ها برای بقا حکایت می‌کند. عکس روی جلد اثر مرحوم «گیورگ گرستر» است که در سال 1355 (1976م.) بر فراز قنات‌های یزد عکاسی شده است. وی در شرح عکس خود نوشته است: «درحالی‌که بر فراز ایران سفر می‌کردم، به این فکر بودم که مناظر فرهنگی و طبیعی سرزمین پارس با بیابان‌های نمکی و باغ‌های بهشتی‌اش برای تماشا از آسمان آفریده شده‌اند. آبادی‌هایش با قنات‌ها و آبراه‌های زیرزمینی‌اش مثال بارز معماری بدون معمار هستند». این عکس بازنمایی مداخله آهنگین پیشینیان ماست در دل صحرایی که به ظاهر خالی است. اما رد حیات از غوغایی که در زیر زمین نهفته حکایت می‌کند. این عکس به لطف فرزند ایشان خانم Anya v. Schweinitz-Calonder که مدیریت موسسه Georg Gerster Air Photography را برعهده دارد به پاس علاقه پدر ایشان به سرزمین ایران برای چاپ در اختیار مجله منظر قرار گرفته است. از ایشان سپاسگزاریم.

    کلیدواژگان: قنات، حیات، مفهوم، ذهن ایرانی
  • امین ماهان*، ریحانه خرم رویی صفحات 6-17
    باغ از دوران کهن در ایران شکل گرفته و تا دوران معاصر به حیات خود ادامه داده است. در دوران قاجار و با پدیدارشدن تحولات فکری بسیاری از ساختارهای کهن شهری از جمله باغ های ایرانی تاب نیاورند و تغییراتی در ساختار آنها مشاهده شد. در دوران قاجار برگیری از سبک های رنسانس، باروک و رمانتیک در شکل گیری باغ های تهران اثرگذار بود و ساختار باغ به تدریج و با تاثیرپذیری سطحی از آنها تغییر کرد. محققان عموما تغییرات را بدون اشاره به سبکی خاص، منسوب به اروپا یا غرب می دانند. این در حالی است که مکتب های منظرسازی در اروپا با توجه به تنوع سرزمین و پیشینه تاریخی-فلسفی، متفاوت هستند و بیان این مطلب که باغ های دوران قاجار از اروپا تاثیر گرفته اند، امری نامفهوم است. بررسی ویژگی های کالبدی و اندیشه های موجود در سبک های باغسازی رنسانس، باروک و رمانتیک و بازشناسی آنها در باغ های دوران قاجار شهر تهران، می تواند ارتباط میان این دو را به تفکیک سبک و مولفه های موثر بر آن نمایان کند. این مقاله در تلاش است تا از اطلاق واژه باغسازی غربی خودداری کرده و با شناسایی ویژگی های سبک های باغسازی رنسانس، باروک و رمانتیک، اثرگذاری آنها در باغ های تهران در دوره قاجار را ردیابی کند. به همین منظور با رویکردی کیفی و راهبردی توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و بررسی اسناد و تصاویر موجود، ویژگی های باغسازی رنسانس، باروک، رمانتیک و باغ های قاجاری در تهران را واکاوی می کند و با رویکردی قیاسی به مطابقت اصول و ساختارهای این دو می پردازد. آنچه مشخص است باغسازی در دوران رنسانس، باروک و رمانتیک، به عنوان شاخص ترین سبک های باغسازی در اروپا، تفاوت های اساسی دارند و گرته برداری سطحی از آنها منجر به ساختاری التقاطی در باغ های تهران شده است. با این حال الگوی باغ ایرانی در بسیاری از موارد همچنان قابل مشاهده است.
    کلیدواژگان: باغ قاجاری، تهران، رنسانس، باروک، رمانتیک
  • پریچهر صابونچی*، حمیده ابرقویی فرد صفحات 18-25
    محیط طبیعی و عناصر آن همواره عامل تعیین کننده محل استقرار و پراکنش سکونتگاه ها، احداث تاسیسات انسانی و ساماندهی فضاها بوده است. پایداری این بستر رابطه ای مستقیم با ویژگی های پهنه های قابل زیست، تهدیدات طبیعی و نحوه مدیریت و برنامه ریزی محیطی داشته و بنابراین یافتن بهینه ترین مکان استقرار، وابسته به پارامترهایی همچون ژیومورفولوژی بستر، منابع آب، خاک و از این دست بوده که معیشت، فرهنگ و اجتماع روستاها را نیز تحت تاثیر قرار می داده است. در روستای کامو، نقش عناصر طبیعی در شکل گیری روستا و توافق بستر آن با طبیعت در لایه های کالبدی، کارکردی و معنایی حایز اهمیت است؛ بنابراین، طبیعت و نوع فعالیت های انسانی مرتبط با محیط، در نحوه قرایت تجلیات این سیستم فرهنگی اثرگذار خواهند بود. این نوشتار با تحلیل ساختار روستای کامو برمبنای عوامل اکولوژیک، ضمن بازخوانی نقش این عوامل، به بررسی میزان توافق و پیوستگی زیستگاه سکونتی موردمطالعه و چگونگی مدیریت و برنامه ریزی ساکنان آن درارتباط با هریک از عناصر طبیعی نیز می پردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد ساختار کامو برمبنای دانش بومی، بهره گیری هوشمندانه از عناصر اکولوژیک و الهام از بستر طبیعی آن شکل گرفته و نحوه مدیریت این بستر مبتنی بر راه حل های طبیعت بنیان بوده که نشان از خرد محیطی ساکنان آن دارد.
    کلیدواژگان: عناصر اکولوژیک، سیستم انسانی-طبیعی، دانش بومی، خرد محیطی، روستای کامو
  • عطیه غفوری* صفحات 26-39
    ایده طراحی فضای چندعملکردی به صورت های مختلف و با معانی متفاوت، همواره در حوزه ادبیات رشته های مربوط به معماری و شهر حضور داشته و تعریف این مفهوم به صورت جامع همچنان در حال تکمیل است. اما این نوع فضاهای شهری در کشورهای در حال توسعه از دیرباز به صورت خودجوش وجود داشته اند. در کشورهای توسعه یافته برای خارج شدن از چارچوبی که یک فضا برای آن طراحی شده است، سخت گیری های بیشتری اعمال می شود. اما با وجود تفاوت هایی که در تملک فضاهای عمومی وجود دارد، فضاهای چندعملکردی در سراسر جهان پدید آمده اند و روزبه روز در حال افزایش هستند. این فضاها، با توجه به بستری که در آن شکل گرفته اند، ویژگی های مربوط به مورفولوژی فضا و ابعاد و اندازه ها و نیز عملکرد اصلیشان با یکدیگر تفاوت هایی دارند. اما در عین این تفاوت ها دارای الگوهای مشترکی هستند که درنظرگرفتن آنها به برنامه ریزی و طراحی برای این گونه فضاها در آینده کمک می کند. این نوشتار، 80 نمونه از فضاهایی را که در حال حاضر به صورت چندعملکردی فعال هستند یا پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به این گونه فضاها را دارند، بررسی می کند. در این پژوهش، برای انتخاب نمونه ها و استخراج الگوها از روش استدلال مبتنی بر نمونه (CBR) در کنار زبان الگوی کریستوفر الکساندر استفاده شده است. نتیجه الگوهایی است که می تواند به طراحان کمک کند در مواجهه با پروژه های شهری جهت افزایش کیفیت زندگی شهروندان موثرتر عمل کنند. در نهایت مشاهده می شود که الگوهای به دست آمده کمتر شکل کالبدی داشته و بیشتر به شکل برنامه ریزی و مدیریت فضا هستند. الگویی که بیشترین تکرار را در میان الگوهای استخراج شده دارد، «مشارکت» است که باید به عنوان یک فرهنگ در تمامی اشکال خود، از ابتدا در فرایند برنامه ریزی، طراحی و بهره برداری لحاظ شود.
    کلیدواژگان: فضای چندعملکردی، فضای شهری، مدیریت شهری، استفاده اشتراکی، الگو
  • غزاله شبانی*، کیانوش سوزنچی، محمدحسین جوانمردی صفحات 40-53

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی نوع و نحوه ارتباط ابعاد مختلف ادراک بصری منظر مسیرهای کوهستانی، با میزان رضایتمندی و تمایلات مردم به حضور در محیط تفرجگاه های کوهستانی انجام گرفته است. در این راستا، محور کلکچال به عنوان یک محور با سطح کنشگری بالا و فعالیت های متنوع انتخاب شده است. روش تحقیق در این پژوهش، ترکیبی و از نوع تحلیلی-توصیفی است. بدین منظور، برای تحلیل عوامل موثر بر ادراک بصری تفرجگاه های کوهستانی در چهار بعد شناختی، احساسی، تفسیری و ارزش گذاری بررسی و ویژگی های منظر و توان و محدودیت های منطقه طی پیمایش مسیر و به صورت فیزیکی و کالبدی برداشت، و با سایر اطلاعات محیطی تلفیق و ارزیابی شد. همچنین با استفاده از پرسشنامه، میزان رضایتمندی مردم در هر سکانس براساس مولفه های مذکور ارزیابی شده است. نتایج این پژوهش نشان داد ارتقای کمی و کیفی فضاهای تفرجگاهی کوهستانی باعث افزایش میزان جذب شهروندان و ارتقای سلامت روحی و جسمی آنها می شود. از راهکارهای بررسی شده می توان: پیروی از شیب طبیعی زمین و بکر نگه داشتن قسمتی از سایت، کاشت گیاهان به صورت توده ای برای کاهش سرعت باد، کاشت درختان به صورت خطی در امتداد یک محور به منظور خوانایی و رعایت سلسله مراتب کاشت با توجه به گیاهان موجود در سایت را برشمرد. بررسی نمونه موردی محور کلکچال نشان داد سکانس های دو و هشت که بیشترین امتیاز را از لحاظ کیفیت ادراک بصری و رضایتمندی کسب کرده اند، پتانسیل بالاتری جهت تبدیل به مکانی با فعالیت های چندمنظوره برای همه اقشار جامعه و همه سنین دارند. در بعد احساسی، مولفه های تنوع فضایی، تراکم پوشش گیاهی و تمیزی فضا بیشترین نقش را در ادراک محیط کوهستان دارند. در بعد تفسیری، مولفه خوانایی فضا همبستگی مثبتی با کیفیت محیط و رضایتمندی دارد. در بعد شناختی، میزان تنوع رنگی و میزان محصوریت فضا رابطه معناداری با ارتقای کیفیت محیط و رضایتمندی مردم دارد اما بر کیفیت ادراک فضایی تاثیرگذاری کمی دارد. در بعد ارزش گذاری، میزان حضورپذیری مردم ارتباط مستقیمی با کیفیت مولفه های سه بعد شناختی، احساسی و تفسیری دارد که در این میان رابطه آن با مولفه های احساسی و تفسیری، بیشتر از مولفه های بعد شناختی است.

    کلیدواژگان: تفرجگاه کوهستانی، محور کلکچال، ادراک بصری، بعد تفسیری، بعد شناختی، بعد احساسی
  • مریم لسان* صفحات 54-63
    خیابان ها بخش قابل توجهی از فضای عمومی آزاد در شهرها را تشکیل می دهند و به عنوان نمایندگان مهم فضاهای عمومی شهری شناخته می شوند. در تاریخ فرهنگ شرق و غرب نیز، خیابان یکی از مهمترین فضاهای عمومی بوده است. با این وجود، در حال حاضر شکاف نسبتا عمیقی میان معنا و کارکرد خیابان در شرق و غرب وجود دارد که منجر به ایجاد مناظر شهری متمایزی میان شرق و غرب شده است. این پژوهش به بررسی تفاوت های منظر خیابان از جنبه های معنایی-ادراکی، عملکردی-فعالیتی و زیباشناختی (عناصر غیرکالبدی معماری شامل عناصر نیمه ثابت و متحرک) در خیابان در شرق (کشورهای جنوب شرقی آسیا) و غرب (آمریکای شمالی، اروپا و اقیانوسیه) می پردازد. روش تحقیق از نوع کیفی (کتابخانه ای و بر پایه مشاهدات نویسنده) است. یافته های تحقیق نشان می دهد با وجود آنکه منظر خیابان به عنوان پدیده ای عینی و ذهنی شناخته می شود، منظر خیابان در شرق و غرب از لحاظ نوع ادراک و جنبه های عینی و ذهنی با یکدیگر متفاوت هستند. منظر خیابان در شرق و غرب از جنبه های معنایی، عملکردی و زیباشناختی و در ویژگی هایی چون تنوع فعالیت، نظم، مرز میان فضای عمومی و خصوصی، الگوهای زمانی عملکردها، میزان به کارگیری حواس مختلف انسان و چگونگی انطباق پذیری و انعطاف پذیری فضا، با یکدیگر تفاوت های بارزی دارند.
    کلیدواژگان: منظر شهری، خیابان، فرهنگ، فضای اجتماعی، خیابان در شرق، خیابان در غرب
  • بابک داریوش*، آن اسگارد، سید امیر منصوری صفحات 64-73

    چارتاقی حجم اصلی، پایه و با فراوانی زیاد در معماری ایران است. از کارکردهای قدیمی این عنصر می توان به ساخت نیایشگاه مهر، آناهیتا و سپس آتشکده اشاره کرد که پس از ورود اسلام نیز، به عنوان شاکله اصلی مسجد و امامزاده مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از صاحب نظران، چارتاقی را نه صرفا عنصری عملکردی، بلکه دارای جنبه های اسطوره ای و مقدس معرفی می کنند. از سویی در میان اساطیر ایرانی، کوه عنصری چندوجهی، کارکردی و مقدس بوده است. به همین خاطر، بسیاری از آیین های باستانی در ارتباط مستقیم با کوه ها برپا می شده و غارهای داخل کوه نیز مانند سایر تمدن ها، از اولین معابد در ایران محسوب می شوند و مشاهده می شود ایرانیان معابد خود را با توجه به تقدس کوه و غار بنا کرده اند. گاهی معابد را در دامنه یا بالای کوه و گاهی همچون ایلامی ها، آنها را به شکل زیگورات و با الهام مستقیم از کوه می سازند. بدین ترتیب، معماری ساخته بشر، گاه تقدس خود را از کوه می گیرد. لذا در ارتباط با چارتاقی این سوالات مطرح است که ریشه تقدس آن چیست و چه ارتباطی میان جنبه های اسطوره ای و تقدس آن مانند زیگورات با کوه وجود دارد؟ پژوهش حاضر با روش کیفی مطالعه اسنادی و با رویکردی اکتشافی به بررسی آیین های مشترک طواف و قربانی میان سه عنصر کوه، زیگورات (به عنوان عنصر واسطه) و چارتاقی و همچنین رابطه هریک از این عناصر با مهر یا خورشید پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می دهد با ازمیان رفتن زیگورات ها در ایران، رابطه میان کوه و معماری معابد ایران ازبین نرفته است. می توان گفت این رابطه اسطوره ای کماکان میان چارتاقی و کوه برقرار بوده و به تعبیری چارتاقی تداوم تقدس کوه در معماری ایران است.

    کلیدواژگان: آیین های باستانی ایران، مهر، کوه، زیگورات، چارتاقی
  • سید امیر منصوری صفحات 74-81

    وقوع هر زلزله کوچک و بزرگ در کشور، به صورت مقطعی توجه مسیولان کشور را به بزرگی آسیب پذیری تهران جلب می کند. بیش از سه میلیون نفر از جمعیت تهران در خانه های ناپایدار زندگی می کنند. از طرفی تهران در میان سه گسل فعال قرار دارد که با شرایط موجود در صورت وقوع زلزله با درجه مرکالی بالا، سرپناه و حیات بسیاری از شهروندان تهرانی با تهدید جدی مواجه خواهد شد. بحرانی که به جهت تراکم بالای جمعیت و ضعف مدیریت بحران، می تواند به یک فاجعه جهانی تبدیل شود. ازسوی دیگر با تعریف شورای عالی معماری و شهرسازی از بافت های فرسوده ذیل سه شاخص ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری، در حدود 80 درصد مناطق ناپایدار از قلم افتاده و تهدید جانی ذیل مطلوبیت های کیفی قرار گرفته و موجب انحراف برنامه های نجات بخشی شده است. این در حالی است که بنا به تقدم ذاتی مسئله «حیات»، نباید اقدام نجات بخشی در عرض سایر اقدامات قرار گیرد. بنابراین شهرداری و دولت مرکزی باید به دنبال راه حل واقع نگر برای نجات بخشی ساکنان بافت های فرسوده تهران باشند. پژوهش پیش رو ضمن طرح ایده «هسته امن محله» به عنوان برنامه ای جهت فعالسازی برنامه نوسازی بافت فرسوده، بر رفع موانع اولیه نوسازی (لزوم تامین پارکینگ) و لزوم مدیریت عوامل مشوق (اعطای تراکم، افزایش سطح اشغال و پذیرش کوچک سازی) به عنوان محرک های اصلی این برنامه تاکید می کند و معتقد است هرگونه مداخله به قصد نوسازی در بافت فرسوده، باید ضمن توجه به لزوم صرفه اقتصادی برای مالکان، با ترسیم راهکارهایی برای مدیریت شهری زمینه ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی، توسعه مشارکت و رونق اقتصادی شهر را نیز فراهم آورد.

    کلیدواژگان: بافت فرسوده، نوسازی مشارکتی، زلزله، نجات بخشی، هسته امن محله، تحقق نوسازی
|
  • Seyed Amir Mansouri Page 0

    Living in the central plains of Iran, which is mostly composed of dried deserts with high summer heat during the last millennium, lacks the common reasons for habitation. The water shortage and harsh climate has no attraction for people, whose life depend on land. However, there are large cities such as ‘Yazd’, ‘Kashan’, ‘Semnan’, ‘Dameghan’, ‘Birjand’, ‘Zabol’, ‘Bam’ and ‘Kerman’ which have been established around the central deserts of Iran, with hundreds of smaller cities and many dependent villages around them. Some of these villages, which were built on historical roads for security and commercial reasons, became more populated over time and within the last millennium, when the region›s climate started to dry up. However, the people’ lives in the past, which was much more dependent on nature than today, had no obstacles to migrating and settle down in other pleasant climate areas. The people of these areas were exploiting skills to adapt to the climate change and sustain their lives, that gradually became the main element of their life landscape; In this case, ‘Qanat’ might be the most significant of them. The history of ‘Qanat’/’Kariz’ is attributed to the Persian mythology; it applies a technique for transferring the groundwater to the surface without the use of energy. A sloping underground channel, ‘Kooreh’, are excavated in the basement between the Qanat and the water reservoir, through which water flows outward due to the gentle slope of ‘Kooreh’. The lower slope of it relative to the ground, at their connection point, creates the origin of Qanat. The lack of running water in dry climate gives great importance to Qanat presence in a community; All the life’s aspect of the around villages and the cities are then dependent on it. Therefore, those jobs related to Qanats, such as ‘Moqani’ (Qanat diggers) and ‘Mirab’ (chief water distributor), get benefit of high social status. The protection of water and the Qanat pathway are subjected to the ethical rules that based on them polluting or damaging the water will be considered as an immorality act. The other Qanat ‘s amenities such as standing light located at its origin (portal) and the presence of branched ponds for washing use are among those things will be usually donated by benefactors. The names are associated with Qanat, the ‘Moqanizadeh’ and ‘Qanavati’, are given to the related professions which are representing social dignity. The culture of constructing Qanat, is the symbol of ‘righteous deeds’ and the ‘remnants of righteousness’ that is common among the rich people and the rulers. All these traditions and cultures arising from Qanat indicate the existence of a «concept set» related to the Qanat in the minds of Iranian people who used to be the desert inhabitants. The «concept» of the Qanat, similar to its reservoir, is full of implications that have emerged over the centuries in connection with its function and vital role in the lives of the central inhabitants of the ‘Land of Iran’; Each of these meanings is mirrored in the external environment that today is considered as its «emergence». The sequence of wells that end to its sloping channel (Kooreh) to vacate the excavated soil during the drilling job and bring the air to the Moqani is among the most major emergence of the complex «concept» of Qanat. There are rings, made of the soil of Kooreh which are poured around the wellhead to prevent the surface water from entering to Qanat and destroying it, and to show a ‘danger sign’ to avoid the others from falling into the well. The portray of Qanat wells is an inseparable element of life concept in the Central Plateau of Iran. An emergent form in the desert that, like a «Trace of Life», tell the story of human’s struggle to survive which has lasted for centuries. The cover photo is one of the works of the late «Georg Gerster», which was photographed from above, on the Qanat of Yazd in 1976. He wrote in the caption of his photo: While I was traveling over Iran, I was thinking that the cultural and natural landscapes of the Persian Land with its salt deserts and heaven gardens were created to be observed from the sky. Its villages with Qanats and underground waterways are a clear example of an architecture without the presence of any architect. This photo represents the harmonious intervention of our predecessors in the heart of an apparently empty desert; however, the ‘Trace of life’ speaks the commotion that lies beneath the earth. This photo has been donated to MANZAR by his honorable generous daughter, Ms. Anya v. Schweinitz-Calonder, who manages the ‘Georg Gerster Air Photography Institute’, following our request to publish the photo; it has been provided to our journal due to his deep interest to Iran. We do highly appreciate their kindness.

  • Amin Mahan *, Reihaneh Khorramrouei Pages 6-17
    The concept of garden was created in Iran from ancient era and kept continue until contemporary time. During Qajar era and after the emergence of thought revolutions, ancient urban structures including Iranian gardens did not remain stable as before. Thus, changes have been made in their apparent structure. In the meantime, Tehran's gardens have been affected to a great extent by Renaissance, Baroque, and Romanticism and the garden's structure has changed in terms of its appearance. The researchers attributed such changes in appearance to Europe or the West without referring back to any particular style or school of art. Meanwhile, landscape schools in Europe are so much different in terms of their country of origin and their historical-philosophical background and it is vague to argue that gardens constructed during the Qajar era have been affected by European countries by large. An investigation of contextual elements and thought patterns contributing to garden construction in Renaissance, Baroque, and Romantic styles and their recognition in Tehran's gardens constructed during Qajar era can reveal their correlation in terms of their style differences and components affecting them. This study is an attempt to prohibit the use of European style of garden construction in Iran and identify the features and impacts of Renaissance; Baroque and Romantic styles in gardens constructed in Tehran during the Qajar era. This study follows a qualitative design. Descriptive-analytical approaches as well as library resources and literature on Romantic, Renaissance, and Baroque gardening styles during the Qajar era have been used in this study. Besides, a comparison has been made between these styles in terms of their principles and constituting elements. It's apparent that garden construction during the renaissance, Baroque, and Romantic periods, as distinguished European style s of constructing gardens in Europe, are different from each other, therefore, their shallow imitation of style resulted in an eclectic structure in Tehran gardens; however, the prototype of Iranian garden is still persistent in some cases.
    Keywords: Qajar Gardens, Renaissance, baroque, romantic
  • Parichehr Saboonchi *, Hamide Abarghouei Pages 18-25
    The natural environment and its elements have always been a determining factor in the location and distribution of settlements, the construction of human facilities, and organizing spaces. The stability of natural environment has a direct relationship with the characteristics of habitable areas, natural threats and environmental management and planning method. Therefore, finding the best location depends on parameters such as context geomorphology, water resources, soil and so on that affect the livelihood, culture, and community of the villages. In Kamu, the role of natural elements in the formation of the village and the adaptation of its context with nature in the physical, functional, and semantic layers is important. Therefore, the nature and the type of human activities related to the environment will be effective in the way of reading the manifestations of this cultural system. By analyzing the structure of Kamu Village based on the ecological factors, this paper, while re-reading the role of these factors, examines the adaptation and continuity ratio of the residential habitat under study and how to manage and plan its inhabitants in relation to each one of the natural elements. The research findings show that the Kamu structure is formed based on indigenous knowledge, intelligent utilization of ecological elements and inspiration from its natural bed, and the management method of this context is based on the nature-based solutions, which shows the environmental wisdom of its inhabitants.
    Keywords: Ecological elements, Human-Nature System, Indigenous knowledge, Environmental Wisdom, Kamu Village
  • Atieh Ghafouri * Pages 26-39
    The idea of designing a multifunctional urban space in different forms and with various meanings has always been existed in the field of architecture and the urban design, but the comprehensive definition of this concept is still missing. Although these types of urban spaces have always been elaborated spontaneously in developing countries, in developed countries, there are more restrictions for using urban spaces. Despite the differences in the ownership of public spaces, multifunctional spaces have emerged around the world and are increasing day by day. These spaces differ according to the context in which they are formed, the characteristics related to the morphology of the space and its dimensions and sizes, as well as their primary function. Beside these differences, they maintain common patterns that will help urban actors plan and design for such spaces in the future.This article analyses 80 examples of spaces that are currently multifunctional or demonstrate the potential to become one. In this research, the case-based reasoning (CBR) method has been employed along with the pattern language of Christopher Alexander to select the criteria and extract patterns. The result represents principles that can help designers to be more effective in enhancing the quality of life of citizens. Finally, it is observed that the obtained patterns have less physical form and mostly involve space planning and management. The pattern that has the most repetition among the extracted patterns is “participation”, which should be considered as a culture in all its forms from the beginni.ng in the process of planning, design and management.
    Keywords: Multifunctional Space, urban space, urban management, Shared-use, pattern
  • Ghazale Shabani *, Kianosh Souzanchi, MohammadHossein Javanmardi Pages 40-53

    This study was an attempt to examine the degree of satisfaction and desire of people to attend mountain resorts in relationship to different aspects of visual perceptions of the mountain road landscape. To this purpose, Kolakchal axis were selected as the research site because of its high level of interactions and various activities. The analytical-descriptive research method has been used in this research. The components affecting the visual perceptions of mountainous resorts were analyzed from four perspectives: cognitive, emotional, interpretive, and evaluative. The physical and structural features of the landscape, strengths and weakness of the region were analyzed carefully through the route navigation. The collected data were aggregated with other environmental data. Based on the mentioned factors, the degree of people’s satisfaction with each sequence was evaluated by using questionnaires. The results show that improving the quantity and quality of mountain recreational spaces will encourage people to attend there more, also promotes the mental and physical health of the community. Tactics for improving the research site include: using the natural slope, leaving some parts of the site intact, reducing wind speed by mass planting, arraying trees in a linear way along an axis to improve its legibility, and aligning the planting hierarchy with the plants on the site. In study area, two sequences (2 and 8) which have been received top marks in terms of visual perception quality and satisfaction, had higher capacity to become multi-use and multi user resorts for all ages. From the cognitive aspect, the degree of color diversity and space enclosure were significantly related to the improvement of the quality of the environment and people’s satisfaction However, it had little effect on the quality of spatial perceptions. From the emotional aspect, spatial diversity, vegetation density, and space cleanliness played the greatest role in the perceptions of the mountain environment. From the interpretive aspect, the legibility of the space had a positive correlation with the quality of the environment and satisfaction. From the evaluative perspective, the presence of people was directly related to the quality of the cognitive, emotional, and interpretive aspects. However, this relationship with emotional and interpretive components was much stronger than the cognitive aspect.

    Keywords: Mountain resort, visual perception, Kolakchal axis, Emotional aspect, Cognitive aspect, Interpretive aspect
  • Maryam Lesan * Pages 54-63
    Streets form a significant part of open public space in cities and are known as important representatives of urban public spaces. The street has been one of the most important public spaces in the history of Eastern and Western culture. However, there is currently a relatively deep gap between the meaning and function of the street between East and West. The difference in function and meaning has led to distinctive urban landscapes between East and West. This study examines the differences in the streetscape in terms of semantic-perceptual and functional-activity and aesthetic aspects (non-physical elements of architecture including semi-fixed and moving elements) in the street in the East (Southeast Asia) and West (North America, Europe and Oceania). The research method is qualitative (based on reviewing the literature and the author’s observations). Findings show that although streetscape is known both as an objective and subjective phenomenon, streetscape in the East and West are different in terms of how they are perceived and their objective and subjective aspects. It can be concluded that the biggest difference between the street in the West and the East lies in the social structure of the space and the use and subjective meaning of the street, which is created by the adaptive nature of the street. The extent of adaptation is defined by the type of power shaping the street (whether the government and municipalities or the community), street management and how laws are implemented. There are obvious differences between streetscape in the East and West in terms of semantic, functional, and aesthetic aspects. They differ from each other in features such as the variety of activities, order, boundary between public and private space, time patterns of activities, the use of different human senses, and how the space is adaptable and flexible to those mentioned features.
    Keywords: Urban landscape, street, culture, social space, Street in East, Street in West
  • Babak Dariush *, Anne Sgard, Seyed Amir Mansouri Pages 64-73

    Chahar Taqi is the most frequent and basic volume in the Iranian Architecture. The structure of Mehr Temple, Anahita Temple, and then the fire temple was among the old functions of this element, which has been used as the main structure of the mosque and shrine after the advent of Islam. Many experts consider Chahar Taqi not only a functional element but also, an element with mythical and sacred aspects. Also, the mountain has been a multidimensional, functional, and sacred element among the Iranian myths. That is why many of the ancient rituals were held in the direct relationship with the mountains and the caves inside the mountains were considered as the first temples in Iran as other civilizations, and we witness that the Iranian have founded their own temples considering the sanctity of the mountain and cave. Sometimes, temples were built on the hillside or the top of the mountain, and sometimes, they were built in the form of the ziggurats and inspired by mountains such as Elamites. Therefore, man-made architecture adopts its sanctity from the mountain. Thus, Thus, questions arise on Chahar Taqi as what is the root of its sanctity and whether its mythical and sacred aspects, such as the ziggurat, can be related to the mountain. The current study investigates the common rituals of circumambulation and sacrifice between three elements of mountain, ziggurat (as intermediate) and Chahar Taqi. using qualitative research method, it also examines the relationship of each of these elements with Mehr or Sun through documentary study and exploratory approach. The results show that although ziggurats in Iran have been destroyed, the relationship between mountain and the architecture of the temples of Iran still exists. It can be said that this mythical relationship between Chahar Taqi and mountain has been established and in other terms, Chahar Taqi represents the continuity of the mountain’s sanctity in Iranian architecture.

    Keywords: Iranian Ancient Rituals, Mehr, Mountain, Ziggurat, Chahar Taqi
  • Seyed Amir Mansouri Pages 74-81